Suloinen esikoululaisemme istui äsken viereeni, seurasi tovin työskentelyäni ja otti käteen Talous elämä lehden. Keskeytin työskentelyn hämmästyen tyttäreni selkeää lukutaitoa.

Martta on jo viime kesästä lähtien kirjoittanut mutta lukeminen varsinaisesti avautui elokuussa kun eskari alkoi.

Alussa lukeminen oli hyvin teknistä, keskittyen kirjainten järjestykseen laittamiseen. Mutta nyt lukeminen oli todella sujuvaa ja meinasi hiki helmeillä otsalla tiukkojen kysymysten tulviessa. Kuinka sitä nyt kylmiltään selventää kuusivuotiaalle globaalirahastot, elvytyspaketit ja muut sana kummitukset.

 

Joka tapauksessa tämä lukuhetki herätti minut miettimään kuinka syksyn koettaessa koulu saa vastattua Martan tarpeeseen opetuksen suhteen. Luokassa kun kuitenkin joudutaan pitkälti opiskelemaan keskitason tahtia ja heikoimmin asioita oppivat saavat sitten tukiopetusta mutta kuinka tämä toinen ryhmä huomioidaan?

Martta nääs laskee yhtä hyvin kuin lukeekin ja koettaa nyt kovasti saada isommilta sisaruksilta neuvoja kuinka nämä kertolaskut menevät Hymy

Minä olen jo koettanut toppuutella, ettei kaikkea tarvitse osata ennen kouluun menoa. Into oppia on kuitenkin kova ja toisaalta jarruttelu ei tunnu kuitenkaan järkevälle.

Kuinkahan tässä olisi järkevintä toimia?

Kannattaako lasta kannustaa vai jarrutella ja koettaa suunnata tarmoa johonkin muuhun?

Tähän kun vastauksen tietäisi? Avautuu se varmaan seuraavan 15v sisällä, viimeistään..

 Jee jee ja minä kun haluaisin tietää sen nyt, mielellään tänään mutta viimeistään ensiviikolla..

Mikäli joku panttaa tätä tärkeää tietoa olisin kovin kiitollinen jos hän avaisi sanaista arkkuaan..